Lær at aflæse kropsprog & kommunikere med din modtager

komunikation kropssprog

Der er mange elementer på en arbejdsplads som er med til at få den til at fungere. Et af de mest primære og basale ting som kan gøre en forskel er kommunikation og kropssprog.

I en tidlig alder af mennesket udvikling benyttede vi os primært af at gestikulere, bruge fagter og kropssprog, til at forstå hinanden. I dag består vores kommunikation af 50% verbal-kommunikation og 50% nonverbal kommunikation.

Om end der er tale om en jobsamtale, et vigtigt møde, eller en prøve, så er det altafgørende at have det rette kropssprog og kommunikere det rette budskab ud til modtageren. Dette kan afgøre succes og fiasko, salg og tab, bestået eller ikke bestået resultater. Det kan derfor være en fordel at undersøge hvordan du med kommunikation og kropssprog kan forbedre en situation. Det er væsentlig også at satse på kommunikation og kropssprog da det verbale kun fylder 50% af indtrykket hos modtageren. Når man står i en vigtigt og altafgørende situation vil man gerne overbevise modtageren med 100% og det gør du ved at kombinere det verbale med det nonverbale.

Kropssprog er som udgangspunkt underbevidst men du kan med fordel lære at adskille nogle af de positive kropssprog fra nogle af de negative. På den måde kan du lære at kommunikere det korrekte budskab ud samt forstå dine medmennesker.

Positivt kropssprog

  1. Et stærkt og fast håndtryk – Signalerer selvtillid og sikkerhed.
  2. Venlig øjenkontakt og rolige håndbevægelser – Signalerer oprigtighed, tillid og interesse.
  3. Naturligt og roligt toneleje – Signalerer sikkerhed og tillid.
  4. Lave ansigtsudtryk som understøtter det som du selv siger eller det som der bliver sagt – Signalerer selvsikkerhed.
  5. At nikke – Signalerer godkendelse.

Negativt kropssprog

  1. Svagt håndtryk – Signalerer nervøsitet og mangel på interesse.
  2. Svag, blød og lille stemme – Signalerer nervøsitet.
  3. Vippe med fødderne – Signalerer mangel på selvtillid.
  4. At rode i håret og gnide sig selv i nakken – Signalerer frustration
  5. Sidde på kanten af stolen – Signalerer stress og angst

Dette var blot få af mange signalere man gør i givne situationer og som man bør undgå eller tilgå. Nedenfor har vi opremset flere kropssprog og kommunikationer, så du måske kan begynde at genkende dem i hverdagen.

Lær kropssprog at kende

Sænket hoved – Manglende selvtillid

Hoved på skrå – Interesse eller omsorg

Rør sig i ansigtet – Usikkerhed

Støtter hovedet på noget – Tænker eller bearbejder

Leger med håret – Usikkerhed

Rødme (kvinder på kinderne, mænd på ørerne) – Generthed

Skuldre tilbage – Demonstrere eller uenighed

Åbne arme – Komfortabel og villig til at kommunikere

Krydsede arme – Ubehag eller usikkerhed

Armen foran sig – Usikkerhed

Berøring af hals – Interesseret eller bekymret

Holder om den ene arm med den anden – Holder sig selv mentalt oppe

Fingre presset mod hinanden – Tænker eller evaluere

Åbne håndflader – Åbenhed, tryghed eller venlighed

Store pupiller – Engagement

Sænket blik – Frygt, skyldfølelse, generthed eller underkastelse

Sammenknebne øjne – Delvis forståelse

Øjenkontakt – Selvtillid

Mange blink – Nervøsitet

Hurtigt blik væk – Irritation

Kigger til siden – Når vi tænker på lyd, kigger vi til siden. Det kan komme til udtryk på to måder:

Kijger til venstre side –  Når vi husker lyde fra stemmer eller musik, vi rent faktisk har hørt

Kigger til højre side – Når vi rekonstruerer, altså forestiller os en lyd Stå med spredte ben – Magt og dominans

Krydsede ben siddende – Er venstre ben lagt over det højre, så peger den venstre fod mod højre – og det er i den retning, interessen og åbenheden er.

Krydsede ben stående – Utryghed

Hvilende på det ene ben – Magt, selvsikkerhed og konkurrencelyst

Vippe fødder – Kedsomhed

Pegende fødder – I den retning fødderne peger er der hvor interessen ligger

Gentagende kløen på næsen – Man lyver

Hånden ved ansigtet – Man lyver

Et god råd

Det bedste du kan gøre når du skal kommunikere med din modtagere er at være tilstede. Vær nærværende, opmærksom og lyt til hvad som bliver sagt, inden du selv tager ordet.

En god idé for at vise at du er til stede, er ved at gentage hvad personen har fortalt. Eksempelvis hvis du taler med en kollega, som føler sig stresset:

Kollega: ”Jeg føler jeg bliver tildelt for mange opgaver og har hverken tid eller overskud til at løse dem”.
Dig: ”Det er også uoverskueligt med for mange opgaver, og jeg kan godt forstå at du bliver stresset”.

Ved at gentage nogle af de samme ord, som er blevet nævnt i dialogen, føler modparten sig hurtigt sikker på at du er nærværende og virkelig lytter efter.

Kursus i Kropssprog og kommunikation hos Supplement A/S

Dette var blot få af mange kropssprog og kommunikationer, som fortæller meget mere end hvad det lige ser ud til. Forestil dig så, at du kan lære at afkode disse tegn samt kontrollere dit eget kropssprog således at din modtager får det rette indtryk? Vil du lære nogle af de metoder, der bruges af de bedste formidlere, så er kurset i kropssprog kommunikation noget for dig. Supplement er en virksomhed som tilbyder disse slags kurser. Du kan læse mere om kurser her.