Christian Betting leverer økonomiske gevinster på en grøn baggrund

Vind-, bølge- og solenergi vinder frem i hele verden. En grøn og miljøbevidst profil er tillokkende for mange virksomheder, der ser en stor brandingværdi i omstillingen – men de færreste beslutningstagere ved, at grønne løsninger ofte finder vej helt ned til virksomhedens kistebund. Én af dem, som arbejder for at fremme grøn energi, er Christian Betting. 

Arla, FLS Smidth og andre store danske virksomheder kender alt til værdien af bæredygtige løsninger, miljøskånsomme produkter og grønne virksomhedsprofiler. Men de færreste – både forbrugere og virksomhedsejere – ved, at grønne tiltag også resulterer i økonomiske gevinster. Foruden brandingværdien, som ofte er svær at definere, kan solenergi producere tilsvarende eller mere strøm til virksomheder for færre penge. Christian Betting, der har startet Lighthouse Energy DMCC i 2009, fortæller, at potentialet hos solceller er uudnyttet.

Af netop den grund så Christian Betting stort potentiale i Dubai, som traditionelt set er et olieland. Men det er samtidigt et land, hvor det gennemsnitlige antal solskinsdage om året, er meget højt. Det så Christian Betting som en oplagt mulighed at udnytte. Hvad kunne være mere relevant for en sådan by end solenergi?

Hvis du undrer dig over, hvem Christian Betting er, er det relevant at påpege, at han er en erfaren forretningsmand. Han har flere succesfulde virksomheder bag sig, og i dag er der fuld fokus på grøn energi, som ligeledes er den helt store passion rent erhvervsmæssigt. Med både erfaringen fra den rent ledelsesmæssige forretningsdel og viden om energikilder og vedvarende energi, er forudsætningerne lagt for at skabe en mere grøn retning for Dubai. Hvis det står til Christian Betting, stopper det dog ikke ved Dubai. Mange lande og kontingenter har potentielet til at udnytte energien langt bedre.

Christian Betting: Solcelleanlæg vinder frem i hele verden

”Solceller kan generere strøm på samme vis som traditionelle metoder. Det handler om at have de rigtige paneler vendt korrekt mod solen, som er en brændende energikilde, der – modsat olie og naturgas – ikke har en udløbsdato. I øjeblikket er Mellemøsten, Afrika og andre solrige steder ideelle for virksomheder at opsætte og benytte solceller til deres energiforbrug – alt andet er penge ud af vinduet”, fortæller Christian Betting, der leverer bæredygtige energiløsninger til billigere priser end almindelige strømløsninger.

Afrika, Mellemøsten og også USA er godt i gang med at investere store summer i solcelleløsninger, der skal erstatte olie og naturgas over en længere periode. Christian Betting fortæller, at teknologien til at drive en økonomisk ansvarlig strømproduktion baseret på solenergi er tilstede i store dele af verden – og de områder, der endnu ikke kan udnytte muligheder, blot er få år fra at kunne udnytte kilden

”teknologien bliver bedre dag for dag. Lige nu kan store dele af verden benytte solenergi og opnå en grøn profil og en økonomisk gevinst, og resten er verden kan være med om få år. Det handler om at få øjnene op for potentialet, der ligger bogstavelig talt lige ude foran vinduet”, afslutter Christian Betting.

Hvis du er interesseret i at høre mere om solcelleløsninger, kan du kontakte Christian Betting på Kommunikationsforumblog.

Hvorfor er det en fordel for virksomheder at tænke grønt?

Som før nævnt har det flere fordele for virksomheder at begynde at tænke i grønnere baner. Vi har i mange talt om brandingværdien i bæredygtighed, som Christian Betting også forklarer. Men kravet fra forbrugerne har også medført, at virksomheder finder det så nødvendigt at være grønne udadtil, at det må koste, hvad det vil. I de senere år er det negative begreber greenwashing eksempelvis dukket op. Greenwashing betyder kort, at virksomheder lyver sig grønnere, end de egentlig er. Hvis virksomheder bliver ‘taget’ i dette, kan det skade brandværdien. Så det gælder om rent faktisk at implementere nogle reelle tiltag. Det er ikke kun godt for brandingværdien, det er også godt for økonomien.

På trods af at for eksempel solcellepaneler kan være en dyr udgift at starte op, så kan det betale sig i det lange løb. Dertil kommer, at oliepriserne stiger, så hvorfor ikke være på forkant med den grønne omstilling? Det er vejen frem, hvis du spørger Christian Betting.