Hvad er SEO, og hvorfor er det vigtigt?

Atak SEO

Måske har du hørt om SEO. Der er stort fokus på det i disse år, hvor internettet stiller en stadig større rolle i vores markedsføring. Bruger man tid på at surfe rundt på nettet, eller har man sin egen virksomhed, er man formentlig stødt på udtrykket ”SEO”. Men selvom man har forstået grundpræmisset, er der stadig meget at lære. Det skyldes ikke kun, at SEO har mange underemner og aspekter. Det skyldes også, at Google og internettet er i konstant udvikling, hvilket betyder, at begrebet om god SEO hele tiden ændrer sig. Selv som ekspert må man hele tiden være oppe på beatet, hvis man skal være sikker på, man hele tiden udfører den mest effektive SEO. Og kun ved hjælp af god og effektiv søgemaskineoptimering kan man maksimere sin synlighed på internettet og dermed også sin omsætning. Ønsker du hjælp til den optimale SEO, kan du kontakte et online marketing bureau. De vil nemlig have de rette kompetencer og den erfaring, det kræver, før du kan opnå de gode placeringer i søgemaskinerne.

Søgemaskineoptimering er nødvendig for synligheden

SEO er et engelsk begreb og er en forkortelse for ”search engine optimization”. Det kan oversættes til søgemaskineoptimering og handler om, at man optimerer sin hjemmeside, så den klarer sig bedst muligt i søgemaskiner som Google og Bing. I dag er det nemlig ikke kun vigtigt, at brugerne får en god oplevelse, når de besøger din hjemmeside. Det er også vigtigt, at den opfylder nogle af de mange krav, som søgemaskiner stiller til hjemmesider. Ellers kan du risikere slet ikke at ranke, dvs. slet ikke at blive vist, når brugere søger på dit virksomhedsnavn eller område. I dag er der rigtig mange virksomheder, der er afhængige af internettet for at finde og indhente nye kunder. Er man en af dem, er søgemaskineoptimering afgørende, hvis man vil blive ved at eksistere.

Hvorfor er det vigtigt med SEO?

Når det kommer til online marketing, er SEO en sværvægter. Det er et emne, der konstant bliver vendt og diskuteret. Og det skyldes, at søgemaskineoptimering er helt afgørende, hvis man som virksomhed vil være synlig og have succes på internettet. Laver man god SEO, kommer man højt op i søgeresultaterne på de søgeord, man satser på. Og det kan i sidste ende være forskellen på, om man får kunder eller ej. Uanset hvor god din side er, trækker ikke den nogle kunder hjem, hvis der ikke er nogen besøgende. Og studier viser, at det allerførste resultat på Google opnår hele 32,5% af alle klik. For nummer to ligger procentdelen på 17,6%. Og det er 91% af alle Googles brugere, der aldrig går videre end side 2. Hvis du vil have besøgende og dermed kunder, skal du altså op og have de absolutte topplaceringer.

Konkurrencen bliver hele tiden større

Langt de fleste virksomheder er på internettet. Det gælder uanset størrelse, for er man ikke synlig på internettet, kan det være svært at være synlig overhovedet. Det gør, at der er rigtig mange forskellige virksomheder og hjemmesider, der kæmper om de samme få topplaceringer. Og det er næsten garanteret, at dine konkurrenter gør brug af SEO. Hvis du vil slå dem i kampen om brugernes og de potentielle kunders opmærksomhed, må du altså også udføre SEO – og helst bedre, end de gør det. Så hvordan sikrer man sig, at man får de bedst mulige resultater?

Kontakt et professionelt bureau

I marketingbranchen findes der bureauer, der kan hjælpe dig med at få dit budskab ud. Tidligere var det reklamebureauer, der kunne hjælpe dig med at blive synlig i aviser, i radioen og i gadebilledet. I dag findes der bureauer, der udelukkende arbejder med online marketing i form af bl.a. SEO. Disse bureauer vil ofte være specialiserede på dette område, fordi der ikke kun er det kommunikative aspekt, men også det tekniske at tage hensyn til. Hvis du vil have eksperthjælp til at sikre, din hjemmeside ligger så højt og godt placeret som muligt på de mest relevante søgeord, bør du altså kontakte et sådant bureau. Det giver dig også frihed til at koncentrere dig om det, du er god til – nemlig dit arbejde.